Allmänna villkor

Donec quam felis ultricies nec eu pretium quis sem nulla consequat quis enim donec justo.

Hur betalar jag?

Du kan betala för Hälsolådan med kort (VISA eller Mastercard) eller faktura via Klarna. Om du väljer faktura så glöm inte att klicka ur bank id-krav för Hälsolådan i din app eller på Klarnas hemsida om du vill ha en prenumeration av maten. Faktura skickas via post ett par dagar efter leverans, betalningsvillkor 14 dagar. Du kan även se och betala din faktura i Klarnas app. Har du kopplat ditt Klarna konto till autogiro så betalas fakturan automatiskt när den aktiveras i vårt system efter leveransen. Du kan då slänga pappersfakturan som du får i posten några dagar senare.

Om du inte har tillgång till appen kan du även genomföra ändring med bank-id via hemsidan www.klarna.com.

  • Gå in på www.klarna.com
  • Logga in som privatperson uppe i högra hörnet
  • Verifiera med Bank-ID
  • Klicka på ikonen längst nere till vänster med kundens namn
  • Klicka på alternativet Data och säkerhet och sedan BankID vid köp
  • Sedan klickar man i boxen bredvid ”acceptera köp för butiker som inte stöder BankID” så att den blir blå / godkänd

Hur gör jag om jag inte är hemma vid leverans?

Är du inte hemma lämnar vi maten utanför din hus- eller lägenhetsdörr och skickar ett SMS till dig. Ansvaret för leveransen övergår då till dig (vi skickar både mejl och SMS inför leveransen som påminnelse om att vi kommer till dig). Bor du i lägenhet och vår chaufför inte kommer in i fastigheten får vi inte lämna maten på gatan utan måste ta med oss maten tillbaka och kassera den. Vi återbetalar inte pengarna vid misslyckad leverans förutom när vi orsakat felet. Därför är det extra viktigt att du har din telefon tillgänglig i samband med leverans om du vet att det kan vara problem att komma in i fastigheten, eller om ni nyligen bytt kod eller liknande. Maten är kyld så det är väldigt viktigt att maten inte ligger ute för länge. Kanske kan du be en granne eller vän att hjälpa dig om du inte är hemma?

Vid sen avbokning (efter onsdag kl 12.00 samma vecka som din leverans sker) återbetalar vi 50% av ordervärdet till dig.

Hur och när levereras maten hem till mig?

Hälsolådan samarbetar med företaget Gordon Delivery som hjälper oss med leveranserna. Leveranser sker mellan kl 12 och kl 21 på söndagar*. På torsdag eftermiddag, efter att Gordon gjort sin ruttplanering, får du ett mejl eller SMS med en uppskattad leveranstid på +/- 45 minuter. På söndagen får du därefter ett SMS där du kan följa din leverans i realtid i din mobiltelefon (smartphone). Efter leveransen kan du betygsätta leveransen och all feedback är värdefull för oss, positiv såväl som synpunkter på hur vi kan bli bättre.

Hälsolådorna levereras kylda till din adress och lämnas i papperskassar vid din dörr. Är du inte hemma ställs maten utanför din dörr och du får ett SMS om genomförd leverans. Samtliga beställningslistor stängs på onsdagar kl 12. Därefter kan vi inte lägga till eller ta bort leveranser bokade för kommande körning på söndag. Måste du ställa in den leverans efter denna tid återbetalas 50% av ordervärdet.

Hur pausar eller avslutar jag mitt abonnemang?

Du kan mejla till vår kundtjänst på [email protected] så pausar vi ditt abonnemang under den period du önskar. Eller så loggar du in med din mejladress och det lösenord du angav när du skaffade kontot och ändrar i dina beställningar på Min sida på vår sajt. Det går dock inte att själv avboka redan liggande beställning då det dragits pengar från kort eller skapat faktura. Dessa måste vi hjälpa till med att ta bort.

Vill du flytta fram en leverans, avsluta ditt abonnemang eller pausa under en längre tid gör du det på vår hemsida eller så kontaktar du oss via mejl. Det går inte att avboka via SMS:en som vi skickar ut inför varje leverans, dessa SMS går inte att svara på.

Kom ihåg att vi måste få in din avbokning senast på onsdagen kl 12 innan din leverans om du mejlar oss. Eller senast på söndagen om du själv vill pausa/avboka din kommande leverans på hemsidan.

Hur ser medlemsvillkoren ut?

KUNDVILLKOR – HÄLSOLÅDAN

1. Allmänt
Hälsolådan säljer hälsosam färdiglagad mat förpackad med livsmedels gas för extra lång hållbarhet.

2. Maten
Alla recept/maträtter i Hälsolådan är framtagna med flera punkter i åtanke, hälsosamt, näringsrikt, gott & mättande. Utgångspunkten är att maträtterna ska ha en jämn energifördelning mellan protein, naturliga fetter och kolhydrater. Rätterna är kaloriberäknade och näringen är uträknad på respektive rätt.
I dagsläget finns åtta olika maträtter.

3. Leveranser
Hälsolådan är en prenumerationstjänst utan bindningstid. Så länge du önskar levererar vi maträtter till din angivna adress varannan vecka. Vill du skjuta upp en leverans, avsluta medlemskap eller önskar leveranser med annat intervall så kontaktar du Hälsolådans kundtjänst per mejl. Hälsolådan behöver besked om ändrade leveransvillkor senast på onsdag kl 12.00 innan nästa planerad leverans.

Inför varje leverans skickas SMS och mejlpåminnelse. Leveranser sker normalt på söndag eftermiddag/kväll (alt lördag, måndag eller tisdag på några orter). Har du en smartphone kan du själv följa din unika leverans på din telefon via ett SMS som skickas ut på dagen för leverans. Avvikelser från de prognostiserade leveranstiderna kan förekomma beroende på trafiksituation.

När leveransbekräftelsen som är skickad till din mejl (normalt måndagar) kan du byta leveransdatum eller ångra din leverans senast onsdagen innan leverans, kl. 12.00 genom att mejla till info@hälsolådan.se

Om kunden inte är hemma vid leveranstillfället ställs varorna utanför lägenhets- eller husdörren. Ansvaret för varorna övergår då till kunden. Meddelande om att leverans har skett görs genom SMS. Bor du i en lägenhet och vår chaufför inte kommer in i fastigheten återtas varorna och kasseras. Hälsolådan återbetalar inte kunden för återtagna produkter förutsatt att vi försökt nå kunden på telefon i samband med leverans.

Eftersom Hälsolådan innehåller kyld mat uppmanas kunder att vara hemma vid leverans så att kylkjedjan inte bryts under längre tid än nödvändigt. Maten ska förvaras i kyl.

4. Betalning
Hälsolådan äger rätten att häva ett köp innan en leverans genomförs. Om så sker kontaktas kunden omedelbart via mejl eller telefon samt krediteras pengarna på kundens konto.

Hälsolådan kortbetalningspartner är Klarna. Hälsolådan tar aldrig del av dina personliga kontokortsuppgifter utan detta hanteras endast av Klarna. Person- och betalningsuppgifter som lämnas på Hälsolådan är krypterade med den högsta säkerhetsnivån enligt den standard som gäller vid handel på Internet. Kortbetalning görs i förskott.

Hälsolådan fakturabetalningspartner är Klarna AB. Vid genomfört köp övergår fakturan till Klarna som i sin tur skickar en faktura till kunden. Vid försenad eller utebliven betalning har Klarna rätt att ta ut lagstadgade påminnelseavgifter. Betalningsvillkor för köp med faktura är 14 dagar.

5. Ångerrätt och returrätt
Eftersom Hälsolådan levererar mat som inte kan återanvändas efter att den levererats till slutkund gäller särskilda undantag från Distansavtalslagen.

En kund kan utan anledning häva sitt köp senast kl 12.00 onsdagen innan planerad leverans och få pengarna tillbaka. Det finns ingen ångerrätt efter mottagen matleverans.

6. Hantering av personuppgifter
Hälsolådan följer PUL, Personuppgiftslagen. När du godkänner dessa Allmänna Villkor godtar du att vi sparar dina kontaktuppgifter i vårt kundregister och får kontakta dig för information och erbjudande gällande de produkter och tjänster som Hälsolådan erbjuder. Du kan självklart avregistrera dig genom att kontakta oss eller välja ”avregistrera” direkt i de mejl som vi skickar till dig. I ett led att följa de krav som kommer med med GDPR har Hälsolådan försäkrat sig om att de samarbetspartners vi använder oss av för distribution hanterar dina personuppgifter på ett korrekt sätt. Hälsolådan garanterar att dina personuppgifter inte förs vidare till någon tredje part som inte har direkt koppling till vår verksamhet.

För att kunna erbjuda dig Klarnas betalmetoder kan vi i kassan komma att dela dina personuppgifter i form av kontaktuppgifter och orderinformation med Klarna, för att Klarna ska kunna bedöma om du kan välja betalmetoderna, samt för att anpassa dem för dig. Dina personuppgifter som delas behandlas enligt Klarnas egen dataskyddsinformation.

7. Prenumeration

Hälsolådan erbjuder en möjlighet att prenumerera på matlådor. En prenumeration kan innehålla minst 5 matlådor och max 50 matlådor. Kunden väljer själv om man vill ha leverans varje vecka eller varannan vecka- Kunden får produkten levererad omgående och sedan med samma intervall tills dess Kunden väljer att avsluta prenumerationen eller ändra intervall.

Hälsolådan har en separat prislista för prenumeranter som justeras årligen. Eftersom prisjusteringar endast görs årligen innebär det i praktiken att prishöjningar kan påverka befintliga prenumeranter långt efter att de genomförts för icke-prenumeranter. Vidare innebär det att de prisbilder som Hälsolådan presenterar under ”Erbjudanden” inte alltid är tillämpliga för prenumeranter.

På Mina sidor kan Kunden se när sin nästa leverans skickas och kan där även ändra leveransdag samt pausa eller avbryta sin prenumeration. För att säga upp prenumerationen kan Kunden även maila [email protected]. Om Kunden önskar pausa eller säga upp sin prenumeration behöver Kunden meddela Hälsolådan senast kl. 17 tisdag. Om Kunden meddelar Hälsolådan för sent har kunden tyvärr ingen rätt att returnera varan eftersom Hälsolådan levererar mat som inte kan återanvändas efter att den levererats till slutkund gäller särskilda undantag från Distansavtalslagen.

Betalning för varorna sker på sätt som Kunden väljer vid uppstart av prenumerationen. De betallösningar som erbjuds är Klarna faktura samt kortbetalning. Beloppet faktureras alternativt dras från Kundens registrerade betalkort i samband med att varje leverans av Kundens prenumeration verkställs. Om kortköp valts initialt men inte går att genomföra vid nästkommande utskick kommer Kunden att bli informerad om att nästa leverans inte kan verkställas. Om Kunden önskar byta betalsätt eller uppdatera registrerat betalkort är det bästa tillvägagångssättet att Kunden avslutar prenumerationen och påbörjar en ny.

Alla leveranser inom prenumerationer är fraktfria och sker via Gordon Delivery. Om kunden inte är hemma vid aviserat leveranstillfälle tas maten åter och kunden faktureras 140kr för nästa leveransförsök.

8. Kontakt
Adress: FCMM AB, c/o Café Boulevard, Esplanaden 17, 172 34 Sundbyberg. Mejl: [email protected]

Tack för att du läst igenom och tagit del av våra villkor. Finns det något som verkar otydligt så tveka inte att höra av dig till oss. Vi välkomnar synpunkter och idéer från våra kunder för att göra tjänsten ännu bättre!

Kan jag avboka eller flytta fram min leverans?
Du kan avboka eller flytta fram en leverans fram till onsdagen kl 12.00 innan inbokad leverans genom att mejla [email protected]. Om du själv vill avboka eller byta datum på nästa leverans så kan du göra det på Min sida på vår sajt www.halsoladan.se. Detta behöver göras minst en vecka innan nästa planerade leverans då du inte själv kan ändra i en liggande beställning. Beställningar vid prenumeration läggs en vecka innan den planerade leveransdagen.

Efter onsdag kl 12.00 innan leverans dag finns det ingen möjlighet att avboka eller flytta fram leveransen.

Kan jag byta ut någon maträtt?
Vi har åtta olika rätter och vi byter ut cirka två rätter om året för att förnya oss. Du kan helt fritt välja vilka lådor du ska få i dina kassar. Du väljer mat under fliken Mina matval när du är inloggad på vår hemsida.

Kan jag ändra leveranstiderna?
Du kan ändra datum (senast onsdagen kl 12.00 innan din planerade leverans) men inte tid.  Leveransfönstret är mellan kl 12 och kl 21 på söndagar med undantag av ett fåtal orter där leveransdagen kan avvika. På torsdag eftermiddag får du ett mejl från Gordon Delivery med uppskattat leveranstid på +/-45 minuter. På söndagen får du därefter ett SMS där du kan följa leveransen i realtid.

Kan jag ångra mitt köp av Hälsolådan?
Eftersom Hälsolådan levererar mat som inte kan återanvändas efter att den levererats till slutkund gäller särskilda undantag från Distansavtalslagen.

En kund kan utan anledning häva sitt köp och få pengarna tillbaka fram till onsdag klockan 12:00 innan leveransen. Efter denna tidpunkt finns ingen generell ångerrätt. Däremot välkomnar vi synpunkter från alla kunder med idéer på hur vi kan göra tjänsten ännu bättre.

Kan jag beställa Hälsolådan om jag är vegetarian eller vegan?
Vi har i dagsläget en maträtt som är för veganer, Chili sin Carne men vi jobbar på att kunna erbjuda våra kunder fler framöver.

Varför kan jag inte ändra i en beställning?
Om du har ett abonnemang så lägger vi upp din beställning på natten mellan söndag och måndag innan din beställningsdag. Du får då en bekräftelse från oss om att du har en leverans. Den leveransen kan du inte själv ändra på ”Min sida” på grund av att det finns en betalning på kort eller faktura kopplad till den. Så du måste höra av dig till oss innan kl 12.000 onsdag för att kunna avboka eller byta datum på den.

Så alla ändringar du vill göra själv på ”Min sida” behöver göras minst en vecka innan din beräknade leverans.

Kan jag värma maten i micro?
Du kan värma maten i vanlig micro i ca 2-4 min.

Hur många Hälsolådor får jag in i min kyl?
Varje låda mäter
Djup: 4 cm
Bredd: 15 cm
Längd: 21 cm

Byta storlek på paket?
Vill du byta storlek på paket, exempelvis utöka från 10 till 20 boxar per leverans, är det enklast om du mejlar dina önskemål till [email protected] så hjälper vi dig.

Du kan göra ändringen själv, men då behöver du först pausa ditt konto för att därefter logga in på nytt för att aktivera beställningen. Du kommer då att ledas genom de olika stegen som om du vore ny kund, men med skillnad att dina tidigare adressuppgifter är sparade i systemet. Tänkt på att redan bokade/betalade leveranser måste tas bort av oss manuellt genom att du mejlar till [email protected] – annars riskerar du att få dubbla leveranser vid samma tillfälle.

Ursprung på kyckling- och nötkött?
Kycklingen & köttet vi använder i våra lådor är av svenskt ursprung.
Laxen är noggrant utvald av vår kock som kommer färskt paketerad till oss.

Glutenfri mat?
Ingen av våra rätter innehåller gluten.

Laktosfritt?
Alla våra rätter är laktosfria inkl såsen som erbjuds till dess olika rätter är laktosfria.

Kontakta oss, vi ser fram emot att få hjälpa dig!

Nyfiken på våra hälsolådor?

Kontakta oss